είσοδος

Λιποδιάλυση, Ενέργεια, Αποτοξίνωση και Ευεξία: Ποιες ουσίες αποτελούν το απόλυτο κοκτέιλ – Part 1

06 Δεκεμβρίου 2016 | 0
Η καρδιά μας και ολόκληρος ο οργανισμός μας, έχει ανάγκη την Μεθυλίωση. Φανταστείτε οτι η μεθυλίωση είναι η κινητήριος δύναμη για όλες σχεδόν τις λειτουργίες του οργανισμού μας όπως του νευρικού συστήματος, του καρδιαγγειακού συστήματος, της ψυχικής μας διάθεσης, της ρύθμισης της χοληστερόλης, της λειτουργίας της μνήμης, της αποτοξίνωσης, της αναπαραγωγής όλων των κυττάρων μας. Η Μεθυλίωση είναι μια σπουδαία χημική διαδικασία του οργανισμού μας που δεν σταματά καθόλου και  μέσες άκρες ρυθμίζει σχεδόν όλες τις λειτουργίες μας. προσπαθώντας να επιφέρει την πολυπόθητη ισορροπία. Παράδειγμα αν η σεροτονίνη που παράγεται με σκοπό την ευδιαθεσία μας δεν Μεθυλιωθεί θα απενεργοποιηθεί, δηλαδή δεν θα μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί με αποτέλεσμα την έλλειψή της και πολύ πιθανή την εμφάνιση της κατάθλιψης. Το ίδιο συμβαίνει και όταν σημαίνει συναγερμός οπότε ξεκινά η ραγδαία Μεθυλίωση για να παραχθεί η αδρεναλίνη σε ποσότητες που θα μας στηρίξει στην δύσκολη στιγμή. Η Ομοκυστεΐνη είναι ο δείκτης  της καλής ή κακής λειτουργίας της Μεθυλίωσης. Η Ομοκυστεΐνη  στο αίμα μας εφόσον είναι σε χαμηλά επίπεδα δείχνει ότι η Μεθυλίωση στον οργανισμό μας λειτουργεί καλά και ο οργανισμός μας ανταποκρίνεται πολύ καλά σε ό,τι προκύψει, ιδιαίτερα με τους σημερινούς φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητας.

Η Ομοκυστεΐνη είναι ένα αμινοξύ που βρίσκεται στο αίμα μας όταν η ισορροπία του οργανισμού μας έχει διαταραχθεί, δεν το παίρνουμε από την διατροφή μας, παράγεται ‘από κακή λειτουργία’ ας πούμε. Και ποια είναι η κακή λειτουργία; Η ανεπαρκής Μεθυλίωση που συμβαίνει στον οργανισμό μας, αν η Μεθυλίωση λειτουργεί σωστά θα διατηρείται η Ομοκυστεΐνη εκεί που της πρέπει, δηλαδή πολύ χαμηλά. Όλο και περισσότερες έρευνες τα τελευταία χρόνια δείχνουν την  Ομοκυστεΐνη να είναι ένας από τους καλύτερους δείκτες πιθανών προβλημάτων της καρδιάς μας κι όχι μόνον.  Τα αυξημένα επίπεδά της στο πλάσμα του αίματός μας μπορεί να μας δώσει έγκυρα προγνωστικά για τυχόν ανάπτυξη της καρδιαγγειακής νόσου ακόμη και εγκεφαλικού,  φαίνεται να συνδέονται με το Alzheimer’s, διαταραχές διάθεσης,  την πτωχή μνήμη και συγκέντρωση, κακή διάθεση, έλλειψη ενέργειας, προβλήματα καρδιαγγειακά, νευρολογικές διαταραχές, διαταραχές του ανοσοποιητικού μας συστήματος, εκφυλισμούς όπως ο καρκίνος, αυτοάνοσα νοσήματα πρόωρη γήρανση και επίσης ημικρανίες, διαβήτη και οστεοπόρωση.  Όλα αυτά τα προβλήματα έχουν ένα κοινό: την οξείδωση και καταστροφική εξέλιξη των κυττάρων μας. Επίσης σχετικές έρευνες σε γυναίκες έδειξαν ότι η υψηλή Ομοκυστεΐνη δημιουργούσε  μεγαλύτερη δυσκολία στο να συλλάβουν και μεγαλύτερο ρίσκο συχνών και πρόωρων αποβολών.


Η Ομοκυστεΐνη είναι από τους πιο αξιόπιστους δείκτες του επιπέδου των βιταμινών Β6, Β12 και του φολικού οξέος στον οργανισμό μας. Όταν αυτή είναι υψηλή τα σπουδαία αυτά θρεπτικά στοιχεία είναι σε χαμηλά επίπεδα ή αλλιώς έχουμε έλλειψη. Αυτό συμβαίνει γιατί στην μεταβολική διαδικασία της Μεθυλίωσης της Ομοκυστεΐνης για την απομάκρυνσής της από τον οργανισμό μας αυτά τα θρεπτικά στοιχεία συμμετέχουν απαραιτήτως. Έρευνες έδειξαν ότι ο ρυθμός της Μεθυλίωσης πέφτει με την ηλικία, με την έλλειψη των Β6, Β12, φολικό οξύ όπως ήδη αναφέρθηκε καθώς και όταν τα επίπεδα των Β2, ψευδαργύρου και ΤΜG (Τριμεθυλογλυκίνη) είναι χαμηλά. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται όλο και συχνότερα η έλλειψη της Β12 και αυτό φαίνεται να συνδέεται είτε με την κληρονομικότητα είτε με  προβλήματα στο γαστρεντερικό μας σύστημα που πολλές φορές μπορεί να οφείλονται στην  χρήση αντιβιοτικών, σε προβλήματα πέψης ακόμη ή ακόμη και σε χρόνιες παθήσεις του εντέρου.

Άγχος, κάπνισμα, υψηλή κατανάλωση καφέ και αλκοόλ, έλλειψη άσκησης, φτωχή διατροφή, κάποια φάρμακα επίσης, όπως κορτικοστεροειδή, αυτά για τον διαβήτη, την ρευματοειδή αρθρίτιδα και της δυσλειτουργίας του θυρεοειδή. Είναι και η κληρονομικότητά μας επίσης, τα γονίδιά μας δηλαδή, αλλά και αυτήν ακόμη μπορούμε να ελέγξουμε με την διατροφή μας. Η επιστημονική έρευνα έχει δείξει ότι η διάρκεια της ζωής καθορίζεται μόνο κατά 25% από τα γονίδια. Το άλλο 75% καθορίζεται από τον τρόπο ζωής μας και τις καθημερινές επιλογές που κάνουμε. Επομένως αν βελτιστοποιήσουμε τον τρόπο ζωής μας, μπορούμε και να μεγιστοποιήσουμε τη διάρκεια της μέσα στα βιολογικά μας όρια.

Η ισορροπημένη διατροφή, η επιλογή τροφίμων με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και η επαρκής καθημερινή κατανάλωση «καλών» λιπαρών, βοηθούν στο να μειωθούν τα επίπεδα Ομοκυστεϊνης. Τροφές που περιέχουν τα θρεπτικά στοιχεία όπως οι βιταμίνες, που αναφέρθηκαν πιο πάνω παράδειγμα τα τρόφιμα ολικής άλεσης, φασόλια, φακές, ρεβίθια, σπανάκι, φυσικοί ξηροί καρποί και σπόροι, γενικότερα λαχανικά και φρούτα καθώς και τροφές πλούσιες σε Β12 όπως αυγά, κρεατικά, γάλα. Ένα καλό συμπλήρωμα διατροφής που περιέχει τα θρεπτικά στοιχεία που αναφέρθηκαν μπορεί να συμπληρώσει την διατροφή μας πολύ καλά κι όχι να την υποκαταστήσει. Μεγάλη προσοχή για ενδεχόμενη έλλειψη Β12 άρα και υψηλή Ομοκυστεΐνη χρειάζεται εφόσον ακολουθείται πολύ αυστηρή χορτοφαγική διατροφή. 

Θεοδώρα Καλογεράκου 
Ειδικός Αντιγήρανσης και Θρέψης