είσοδος

Λιποδιάλυση, Ενέργεια, Αποτοξίνωση και Ευεξία: Ποιες ουσίες αποτελούν το απόλυτο κοκτέιλ – Part 2

27 Δεκεμβρίου 2016 | 0
Για να ξαναβρεί την ισορροπία του ο οργανισμός, λοιπόν, χρειάζεται ένα κοκτέιλ από:

Βιταμίνη Β1 (vitamin B1) ή αλλιώς θειαμίνη (thiamine) είναι μια από τις οκτώ βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι συνένζυμα, δηλαδή τις χρειάζονται τα ένζυμα για να επιτελέσουν τις διάφορες βιοχημικές λειτουργίες του μέσα στο σώμα. (Τα ένζυμα είναι πρωτεΐνες που επισπεύδουν τις βιοχημικές αντιδράσεις.) Η βιταμίνη Β1 είναι απαραίτητη για την παραγωγή ενέργειας και τη μεταβίβαση σημάτων προς τα νεύρα. Βοηθά επίσης στην προστασία από τις βλάβες που προκαλούνται από το αλκοόλ. Βρίσκεται σε αφθονία στους σπόρους των δημητριακών, στους ξηρούς καρπούς και στη μαγιά της μπύρας. Καλές πηγές της βιταμίνης Β1 είναι τα δημητριακά ολικής άλεσης (σιτάρι, βρώμη κλπ), το μαύρο ρύζι, η μαγιά μπύρας, οι ηλιόσποροι, οι ξηροί καρποί, το αλεύρι σόγιας, τα λαχανικά, τα πορτοκάλια, το χοιρινό κρέας, το συκώτι, το τόνος, οι πατάτες, τα όσπρια, το ρύζι, το σπανάκι, το σουσάμι. το ταχίνι, το γάλα και τα αυγά. Από τα βότανα περιέχεται στην σπιρουλίνα, τον μαϊντανό, το αλφάλφα, τη μέντα και το χαμομήλι . Τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα φρούτα και τα λαχανικά δεν έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε θειαμίνη, αλλά όταν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες τότε μπορούν να αποτελέσουν σημαντική πηγή πρόσληψης βιταμίνης Β1. Όλες οι βιταμίνες Β βοηθούν τον οργανισμό να μετατρέψει τους υδατάνθρακες σε ενέργεια. Η βασική λειτουργία της βιταμίνης Β1 είναι η συμμετοχή της στο μεταβολισμό των υδατανθράκων, βοηθά όμως και στο μεταβολισμό των λιπών και των πρωτεϊνών. Η βιταμίνη Β1 χρειάζεται για τα μαλλιά, το δέρμα, τα μάτια και το συκώτι. Επίσης για την σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος, του εγκεφάλου και της καρδιάς. Για παράδειγμα είναι απαραίτητη για την σύνθεση της ακετυλοχολίνης της οποίας η έλλειψη συνδέεται με νευρολογικές διαταραχές. Η ανεπάρκεια της Β1 προκαλεί απώλεια όρεξης, δυσπεψία, δυσκοιλιότητα αυξημένη χοληστερόλη (χοληστερίνη) στο αίμα, μυϊκή ατονία και απώλεια μνήμης. Εμπλέκεται στον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων, στην όρεξη και τη σωστή λειτουργία των μυών. Αυξάνει την πνευματική μας δραστηριότητα και είναι απαραίτητη για να έχουμε μια φυσιολογική διανοητική κατάσταση. Η βιταμινη Β1 κάνει το σώμα πιο ενεργό, καταπολεμά την νωθρότητα, αυξάνει τις αθλητικές επιδόσεις, και βοηθάει τον μηχανισμό καταπολέμησης του στρες (θεωρείται αντι-στρες βιταμίνη). 

Η βιταμίνη Β2 ή αλλιώς ριβοφλαβίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη η οποία βρίσκεται στο συκώτι, τη μαγιά μπύρας, το βασιλικό πολτό, τα γαλακτοκομικά και τα δημητριακά. Συμμετέχει στον μεταβολισμό των πρωτεϊνών και των υδατανθράκων, ενώ είναι απαραίτητη για το μυικό κια το νευρικό σύστημα. Η βιταμίνη Β2 συμβάλει επίσης στη διατήρηση της υγείας των ματιών, του δέρματος των μαλλιών και των νυχιών. Η έλλειψή της  προκαλεί αδυναμία και δερματικές παθήσεις.

 Η βιταμίνη Β5, αναφέρεται και ως παντοθενικό οξύ είναι µία υδατοδιαλυτή βιταµίνη του συµπλέγµατος Β. Καλές πηγές παντοθενικού οξέος αποτελούν το κρέας, η μαγιά μπύρας, ο σολομός, τα αυγά, τα προϊόντα ολικής άλεσης, τα όσπρια, τα λαχανικά (μπρόκολο, λάχανο) και τα φρούτα (αβοκάντο). Η βιταμίνη Β5 συμβάλλει στη φυσιολογική λειτουργία της νοητικής επίδοσης, λόγω της συμμετοχής του στη σύνθεση ορισμένων νευροδιαβιβαστών. Οι ιδιότητες της βιταμίνης Β5 είναι γνωστές στη μείωση του στρες και άλλων σχετικών διαταραχών, όπως η ανησυχία και η κατάθλιψη, καθώς το παντοθενικό οξύ συμβάλλει στη φυσιολογική ρύθμιση των στεροειδών ορμονών (κορτικοστεροειδή). Ορισμένες μελέτες αναφέρουν ότι η διατροφική πρόσληψη παντοθενικού οξέος μπορεί να είναι ευεργετική σε άτομα που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα, καθώς έχουν βρεθεί χαμηλά επίπεδα παντοθενικού οξέος στο αίμα τους. Ωστόσο απαιτούνται επιπλέον μελέτες για να τεκμηριώσουν αυτό το όφελος. Σε μια προκαταρκτική μελέτη, η λήψη συμπληρωμάτων με παντοθενικό οξύ σε συνδυασμό με τοπική εφαρμογή κρέμας με πανθενόλη, βελτίωσε τα συμπτώματα της ακμής. Έχουν αναφερθεί επίσης ευεργετικά αποτελέσματα του παντοθενικού οξέος στην επούλωση πληγών, στην καταπολέμηση των μολύνσεων λόγω δημιουργίας αντισωμάτων και σε ορισμένες αλλεργίες.

Η βιταμίνη Β6 ή πυριδοξίνη παίρνει μέρος σε όλες σχεδόν τις βιοχημικές διαδικασίες όλων των κυττάρων του οργανισμού μας. Η βιταμίνη Β6 μετατρέπεται ταχέως στο σώμα στα συνένζυμα pyridoxal phosphate και pyridoxamine phosphate. Αυτά τα συνένζυμα παίζουν σημαντικό ρόλο στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών και συμμετέχουν στην παραγωγή ενέργειας, στο μεταβολισμό των λιπών, στη λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και στην παραγωγή της αιμογλοβίνης.
 
Η Β6 εμπλέκεται στη μετατροπή των απαραίτητων λιπαρών οξέων σε προσταγλανδίνες, οι οποίες βοηθούν στη ρύθμιση της ορμονικής ισορροπίας. Επίσης, συμβάλλει στη σταθεροποίηση των επιπέδων των υγρών στο σώμα μέσω της εμπλοκής της στην ισορροπία καλίου/νατρίου.  Επηρεάζει την ψυχική και σωματική υγεία περισσότερο από κάθε άλλη διατροφική ουσία. Είναι πολύ χρήσιμη σε όσους υποφέρουν από κατακράτηση υγρών, είναι ήπιο διουρητικό και παρεμποδίζει τη δημιουργία πέτρας στα νεφρά. Ανακουφίζει από τα συμπτώματα των αλλεργιών, της αρθρίτιδας και του ασθματος. Είναι απαραίτητη για την δημιουργία του υδροχλωρικού οξέος στο στομάχι, για τη διατήρηση της ισορροπίας νατρίου και καλίου στο αίμα, τη σύνθεση νουκλεϊνικών οξέων και την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, επειδή συμμετέχει στην παραγωγή αντισωμάτων. Προλαβαίνει τις καρδιαγγειακές παθήσεις και τα εμφράγματα και μετριάζει την κατάθλιψη. Σχεδόν όλα τα τρόφιμα έχουν κάποιες ποσότητες βιταμίνης Β6. Κάποια τρόφιμα με μεγάλη περιεκτικότητα βιταμίνης Β6 είναι: σιτάρι φύτρο, μαγιά μπίρας, ηλιόσποροι, φακές, μπανάνες, γαλοπούλα, κοτόπουλο, λαχανάκια Βρυξελλών, ψάρι λευκό. Η βιταμίνη Β6 για να αξιοποιηθεί χρειάζεται ριβοφλαβίνη, ψευδάργυρο και μαγνήσιο. Επίσης η χαμηλή στάθμη της βιταμίνης C στο αίμα μπορεί να  προκαλέσει ανεπάρκεια βιταμίνης Β6.

Η βιταμίνη Β9, αποκαλείται και αλλιώς φολικό οξύ, το οποίο ανήκει στο σύμπλεγμα των βιταμινών Β και είναι απαραίτητο για ορισμένες λειτουργίες του οργανισμού, όπως ο μεταβολισμώς των σακχάρων. Οι πάσχοντες από ανεπάρκεια φολικού οξέος αναπτύσσουν έντονο αίσθημα κόπωσης. Όταν ο οργανισμός δεν μεταβολίζει σωστά τα σάκχαρα, τότε εκτός φυσικά από την υγεία, επηρεάζεται και το σωματικό σου βάρος. Βραστή σαλάτα από μπρόκολο, αλλά και αρακάς, φασόλια, πατζάρια, μπάμιες και ξηροί καρποί, είναι καλές πηγές φολικού. 

Η βιταμίνη Β12, θεωρείται η βιταμίνη της ενέργειας και όπως όλες οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, παίζει σημαντικό ρόλο στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών. Συμβάλλει στη δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων και στη διατήρηση της ομαλής λειτουργίας του κεντρικού νευρικού συστήματος. Βοηθά στη σύνθεση του DNA, στην παραγωγή των κυττάρων του αίματος και στο σχηματισμό των νεύρων. Είναι σημαντική για ένα υγιές νευρικό και ανοσοποιητικό σύστημα. Χωρίς αυτή τη βιταμίνη ο μεταβολισμός μας δεν λειτουργεί κανονικά. Επειδή η βιταμίνη Β12 βρίσκεται μόνο σε ζωικά προϊόντα, όπως το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά, το ψάρι, τα αυγά, τα οστρακοειδή και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, εκτιμάται ότι περίπου το 15% των ανθρώπων δεν λαμβάνει την απαραίτητη ποσότητα Β12. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν κυρίως οι χορτοφάγοι, οι πάσχοντες από κοιλιοκάκη ή άλλες ασθένειες που έχουν να κάνουν με την πέψη, ή ενήλικες άνω των 50 ετών. Τα συμπτώματα έλλειψης βιταμίνης Β12 συχνά περιλαμβάνουν σωματική κόπωση, αναιμία, ταχυπαλμία, αίσθημα καύσου ή μούδιασμα των άκρων, απώλεια της όρεξης, ναυτία, δυσκοιλιότητα κ.ά.

Της Θεοδώρας Γ. Καλογεράκου
Ειδικός Αντιγήρανσης και Θρέψης